Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa

W Łodzi

Erasmus+

O projekcie

Program „ERASMUS + Improve your basic skills through art” dąży do doskonalenia elementarnych umiejętności – pisania, czytania i liczenia uczniów szkół podstawowych poprzez sztukę, zasoby naturalne i technologie informacyjne. Projekt ma na celu zmaterializowanie tej wymiany doświadczeń poprzez podręcznik dla uczniów i nauczycieli, który będzie zawierać nowe metody nauczania — uczenia się, mając na celu wzbudzenie uwagi uczniów i pokazanie otwartości szkoły na ich potrzeby i zainteresowania.

Po rozmowach z przedstawicielami trzech krajów partnerskich – Rumunii, Islandii i Polski, w projekcie ustalono, że tematem projektu będzie „Codzienny bohater”.  Zaczynając od opowieści z mitologii nordyckiej, uczniowie będą mogli stworzyć własnego bohatera, którego magiczne moce będą w stanie „ochronić” świat przed aktualnymi problemami środowiskowymi, takimi jak zanieczyszczenie, wylesianie, hałas, generalne zmiany klimatyczne, które mogą mieć wpływ na ludzkie zdrowie.
Celem projektu jest połączenie nauki podstawowych umiejętności (czytania, pisania i liczenia) ze szkoły podstawowej z twórczymi pracami z zakresu sztuki, tekstyliów, odkrywania przyrody i informatyki. Rozwój podstawowych umiejętności: czytania, pisania i liczenia, dla uczniów klas I-IV.

Efekty

Rezultaty, których oczekujemy w tym projekcie, mają poprawić umiejętności kulturowe i językowe naszych uczniów, zwiększyć ich motywację i poczucie własnej wartości, ale także sprawić, że spojrzą na sztukę i naturę z innej perspektywy.

Instagram projektu: nordicsuperheroes

I.SPOTKANIE

Pierwsze międzynarodowe spotkanie projektu odbyło się w dniach 13-15.11.2019 roku i miało na celu zapoznanie partnerów z Rumunii, Islandii i Polski ze szkołami, nauczycielami i uczniami ze Slănic Moldova, ale także z zasobami, które nasze szkoły mogą wnieść do projektu, w tym tradycje i lokalny folklor.

Nauczyciele zaangażowani w projekt uczestniczyli w dwóch lekcjach pokazowych, aby zapoznać się z systemem edukacyjnym w Rumunii, możliwościami uczniów i podejściem dydaktycznym stosowanym przez nauczycieli, wymieniając opinie i identyfikując produktywne pomysły w realizacji projektu.

II. SPOTKANIE
W ramach drugiego spotkania Erasmus+ w okresie 29.09-1.10.2021r. byliśmy w szkole ASLANDSSKOLI na Islandii. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele szkół partnerskich z Rumunii i Polski.  Uczestniczyliśmy w trzech dniach zajęć przygotowanych przez szkołę gości islandzkich.

Pierwszy dzień zajęć rozpoczął się od okrągłego stołu, przy którym zespół projektowy przeprowadził przydatne i istotne dyskusje na temat realizacji projektu, ustalenia harmonogramu prac, prezentacji i opisu działań każdego dnia działań.

Islandzcy gospodarze zaoferowali następnie nam oraz partnerom z Rumunii wizytę w ważnych zabytkach w stolicy Rejkiawiku i okolicach – Muzeum Perlan, Harp Opera, Katedra Luterańska w Hallgrims, stalowa rzeźba Sun Voyager w centrum miasta i stary islandzki parlament.

Drugiego dnia zjazdu, wzięliśmy udział w cotygodniowych zajęciach szkoły, aby powitać uczestników projektu, do którego zaproszono również rodziców.

Następnie zwiedziliśmy szkołę, zapoznaliśmy się ze wszystkimi przestrzeniami szkoły: gabinetami, pracownią komputerową, pracowniami rzemieślniczymi, biblioteką, pomieszczeniami do nauki i przygotowania lekcji przez uczniów i nauczycieli, kancelarią, sportami lądowymi, stołówką, laboratorium zdrowego odżywiania itp.

Z wielką serdecznością i przyjemnością zostaliśmy przyjęci przez Panią Dyrektor, która przedstawiła nam wizję, misję i ważne projekty szkoły.  Mieliśmy okazję nauczyć się wspaniałych i przydatnych rzeczy, które czynią nordycką szkołę standardem nauki.

Po wizycie w szkole nasi islandzcy partnerzy zabrali nas na wycieczkę po Parku Narodowym, wodospadzie Gullfoss i Geisir Geothermal Aria.

Nasz trzeci dzień w Islandii w szkole polegał na tym, że  nauczyciele przedstawili nam sekwencje lekcji matematyki w klasie II, czytania-pisania w klasie I, „godzina szczęścia”, w tym ćwiczenia jogi, godzina pracy manualnej, zajęcia malarskie, zajęcia językowe i komunikacji w 5 klasie.

Następnie zespół projektowy spotkał się, aby przygotować niezbędne dokumenty w projekcie i ustalić kolejne kroki w pomyślnej realizacji projektu.

Po południu zwiedziliśmy piękną miejscowość turystyczną „Błękitną Lagunę” i wulkan Grindavik.

III. SPOTKANIE

Trzecie spotkanie grupy Erasmus+ odbyło się w Polsce,  w Łodzi w dniach 21-23.03.2022

Uczestnicy z Rumunii i Islandii przybyli do szkoły w Łodzi o godzinie 9.00. Odbyło się oficjalne powitanie i spotkanie z dyrektorem szkoły.  O godzinie 10:45 goście obejrzeli lekcję w klasie 3A o zajęciach z edukacji lotniczej wraz z eksperymentami. Następnie odbyliśmy spotkanie projektowe i omówiliśmy wyniki oraz dalsze kroki w projekcie. Po tym nastąpiła kolejna obserwacja lekcji w klasie 4A.

Obserwowane przez nas lekcje dotyczyły projektu związanego z mitologią nordycką. Pokazano wystawę prac plastycznych i informatycznych z postaciami nordyckimi.

Po zajęciach w szkole odbyła się część pokazową podczas spaceru miejskiego i najciekawszych zabytków (ul. Piotrkowska, Manufaktura), która zakończyła się wspólną kolacją.

Drugi dzień rozpoczął się obserwacją lekcji w klasie 1C i klasie 3A, gdzie uczniowie pracowali na komputerach, na materiałach multimedialnych, które stworzyli na podstawie projektu.  Wykorzystywali narzędzia takie jak Kahoot, WordWall, LearnignApps. Następnie obejrzeliśmy lekcje w klasie 3B o zajęciach z edukacji lotniczej wraz z eksperymentami ze stacjami o różnej tematyce. Następnie udaliśmy się do klasy 1A i zobaczyliśmy lekcję, która opierała się na mitologii nordyckiej – prezentacja świata i bohaterów (bogów) oraz ich atrybutów i właściwości.  Każdy uczeń rysował swojego boga zgodnie ze swoją wyobraźnią.

W klasach 7 i 8 uczniowie z własnej inicjatywy zaprezentowali swoje plakaty oraz pokazano prezentacje multimedialne związane z tematyką naszego projektu w języku angielskim.

Po zajęciach w szkole pokazaliśmy naszym gościom ciekawe miejsca i zabytki w Łodzi (Księży Młyn, Palmiarnia).

W trzecim dniu spotkania zespołów z Erasmus+ ustaliliśmy dalsze działania – stworzenie strony internetowej o projekcie i pracę nad podręcznikiem.  Omówiliśmy, jakie materiały należy umieścić na stronie. Przygotowywaliśmy raporty ze spotkań.  Kolejne, a właściwie ostatnie spotkanie zaplanowano na czerwiec 2022r. w Slănic Moldova w Rumunii.

Podsumowaliśmy nasze spotkanie — przygotowaliśmy raport i zebraliśmy podpisy na liście obecności. Po spotkaniu pojechaliśmy do zoo i spędziliśmy razem popołudnie.

Prasa o naszym projekcie:

Tworzą podręcznik w czterech językach – projekt Erasmus+ łódzkiej szkoły i szkół partnerskich z Europy | Express Ilustrowany

IV. SPOTKANIE
IV spotkanie grupy Erasmus + odbyło się w Rumunii – Slanic Moldova w dniach 30.05-01.06.2022r.

30.05.2022r. Podczas pierwszego dnia mieliśmy okazję odwiedzić szkołę w Slanic Moldova, zobaczyć zmiany, jakie zaszły w ramach projektu, wystawę prac plastyczno-technicznych oraz wytworów artystycznych uczniów. Dokonaliśmy obserwacji w poszczególnych klasach w trakcie lekcji. Rozmawialiśmy z uczniami, nauczycielami, opowiadaliśmy krótko o naszych krajach. Pod koniec spotkania w szkole czekała na nas niespodzianka w postaci przedstawienia teatralnego uczniów o mitologii nordyckiej. Gospodarze z Rumunii ugościli nas pysznymi przekąskami i napojem mocy z owoców leśnych z okolicznych lasów. Zrobiły furorę wśród zebranych. Następnie udaliśmy się do pracowni Incontext, gdzie poznaliśmy zasady pracy na bazie zero waste. Potem pracowaliśmy warsztatowo na temat odnawialnych źródeł energii. Niezwykle ciekawe zajęcia z użyciem innowacyjnych metod poprowadziła dla nas Zota Florentina. Po kilku godzinach udaliśmy się na spacer szlakiem źródełek ze zdrowotnymi wodami do picia. Spacer był bardzo odprężający w cudownych okolicznościach przyrody. Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na kolację w restauracji.

31.05.2022r. Gospodarze z Rumunii mieli dla nas kolejną niespodziankę, gdyż zabrali nas na wycieczkę do Transylwanii. Zobaczyliśmy zamek w Bran, podobno przechadzał się tamtędy Dracula. Następnie wspięliśmy się wysoko na zamek Rasnov, jednakże był w remoncie i mogliśmy podziwiać tylko piękna panoramę na okolice i miasteczko u jego podnóża. Stamtąd przejechaliśmy do miejscowości Brasov, by wniknąć w chłodne wnętrza Black Church i zobaczyć niezwykłe zakamarki tej słynnej katedry. Następnie był krótki spacer po rynku oraz klimatycznych wąskich uliczkach miasteczka. Po powrocie do Slanic-Moldova czekał na nas wspólny posiłek, kolejne rozmowy międzynarodowych przyjaciół i tańce przy akompaniamencie miejscowych artystów.

01.06.2022r. Spotkaliśmy się na terenie szkoły, gdzie odbyło się podsumowujące i kończące spotkanie grupy Erasmus. Omówiliśmy kwestie formalne, sprawozdania, niezbędny podpisy oraz ustalenia, by formalnie moc zamknąć realizację projektu. Po kilku godzinach rozmów nasz wspólny czas dobiegł końca i musieliśmy się pożegnać. Fotografie będą cudownym wspomnieniem. Następnie każda grupa rozjechała się w swoim kierunku z obietnicą kolejnych spotkań. Dziękujemy!

Prace uczniów i inicjatywy


DODATKOWE INICJATYWY


  • Tydzień mitologii nordyckiej.
  • Konkursy z tematyki mitologii.
  • Regularne zajęcia w ramach „mitologia nordycka z elementami TIK”.

TYDZIEŃ MITOLOGII NORDYCKIEJ

Nasza szkoła, biorąc udział w projekcie unijnym ERASMUS+ we współpracy z państwami Rumunii i Islandii, zorganizowała „TYDZIEŃ MITOLOGII NORDYCKIEJ” w dniach 07.03-11.03.2022 r.

Wszystkie klasy na języku polskim oraz edukacji polonistycznej przerobiły wybrany przez nauczyciela mit nordycki. Wybrany mit po omówieniu uczniowie wraz z nauczycielami przygotowywali i przedstawiali w dowolnej dla klasy formie — indywidualnie lub w podgrupach swoje wybory.

Z uwagi na promowanie w projekcie multimediów oraz urządzeń interaktywnych, wskazane było użycie tychże właśnie narzędzi w swoich projektach, prezentacjach i pracach. Aktywności  zespołów klasowych były uwiecznione  na zdjęciach oraz stanowiły świetną okazję do wspólnej zabawy oraz budowania relacji i pozytywnych wspomnień w klasie.

Ponadto w dniu 09.03.2022r. odbył się Przegląd Twórczości NORDIC SUPERHEROES — dla osób chętnych. Przygotowywane prace mogły mieć różnorodną formę: plastyczne, artystyczne, techniczne, elektroniczne, multimedialne, komputerowe, budowle z klocków LEGO, muzyczne, taneczne, teatralne, stand-up, kabaret, etc. Wszystkich uczniów  biorących udział w konkursie poniosła wyobraźnia i kreatywność. Dzieci wykonały zadanie w wersjach anglojęzycznych.

Natomiast w dniu 11.03.2022r. na zakończenie Tygodnia Mitologii zorganizowana została degustacja i kiermasz łakoci — przekąsek, słodkości energetycznych zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania np. batony raw, słodycze z owoców, suszone owoce, ciastka owsiane, kulki mocy, batony energetyczne, bezglutenowe słodycze itp. Było różnorodnie, pysznie, bardzo zdrowo i energetycznie! 

PRACE UCZNIÓW

Wybrane prace wykonane przez naszych m.in. w aplikacji sumopaint, sumopixel i sketchpadzie.